måndag 8 november 2010

Summering

Det händer faktiskt en hel del - och kanske därför, blir det desto mindre skrivet här.

Summeringen är att vi jobbar hårt med att få till grunden.
Att gräva ut jorden under huset så att vi kan sätta upp stöttor och stötta upp huset underifrån.
Att borra och spränga och skrapa sten runt om huset så att vi kan få till en grund för utbyggnad.
Att gräva, bära bort sten, bygga gjutform, armera för att gjuta ny grund under huset där befintlig grund ramlat bort.

Arbetet med grunden var inte planerat, så det var tur att vi lejde bort utrivningen av övervåningen. Fast å andra sidan har vi önskat många gånger på sistone att det var grunden vi hade lejt bort istället - speciellt när det är minusgrader och vinden ligger på precis rätt...
Vi längtar tills vi får arbeta med att riva inomhus i ett ouppvärmt hus istället.

Så trots att grunden har tagit en massa tid vi inte räknat med - tror jag ändå att vi håller planen ganska bra. Maj 2012 kommer undervåningen vara utriven, väggar som ska ner ha rivits, och väggar som ska upp ha byggts upp!



Spikar gör man bäst underifrån. Gräva grund gör man bäst i grunden.

En till rulle bård har blivit hittat. Den gömde sig också bland sågspånet i köksgolvet.

Fjärilarna håller oss sällskap i grunden, sen dör dom. Undra om det finns någon koppling?

1 kommentar:

  1. Å är jag glad att det inte är jag som ska gräva ur grund och ha mig? Japp, det ÄR jag!

    SvaraRadera